Zelí


Zelí je opravdu mocná zelenina.

Pěstuje se více než 4000 let. Jeho příběh se začal psát na pobřeží západního Středomoří a Atlantiku. Staří Egypťané mu dokonce připisovali božskou moc. Používali ho jako obětní dar. Ve starověkém Řecku ho zase používali jako léčivou rostlinu, která posilovala tělo i ducha a konzumovali ho jako "imunitní a antistresovou tabletku ". 

Starověcí léčitelé tvrdili, že má zelí sílu měsíce, protože rostlo v měsíčním světle. Moderní věda o výživě však pochopila, že síla zelí vychází z jeho vysokého obsahu síry a vitamínu C. Nutriční profil zelí Půlka šálku drceného zelí (asi 75 gramů), obsahuje 17 kalorií, 4 gramy sacharidů (včetně 1 gramu vlákniny a 2 gramů cukru) a 1 gram proteinu. Půl šálku vařeného zelí vám dodá 47 % denní dávky vitamínu C. Ze stejné dávky zelí může vaše tělo získat 102 % denní dávky vitamínu K, 8 % manganu, 6 % kyseliny listové a menší množství vitamínu B-6, vápníku, draslíku a thiaminu. 

Zelí obsahuje také antioxidanty, cholin, beta-karoten, lutein a zeaxanthin, stejně jako flavinoidy kamferolem, quercetin a apigenin. Červené zelí obsahuje těchto sloučenin více, než zelené zelí. Harvard School of Public Health prohlásil, že lidé, kteří pravidelně konzumují živiny z čerstvých surovin, jako je zelí, mají menší pravděpodobnost, že u nich dojde k rozvoji široké škály chronických onemocnění.